Regenboogkerk 15 december 2022

Uitnodiging
Voordat ik u een schriftelijke toelichting geef over het proces PgH 2024 wil ik u namens het moderamen en de kerkenraad uitnodigen voor een korte bijeenkomst over

het proces PgH 2024
op 8 januari óf 5 februari 2023
na de kerkdienst in de grote bovenzaal

Het moderamen zal u onder het genot van een kopje koffie of thee een korte presentatie over PgH 2024 geven. Het gaat daarbij m.n. over het proces tot nu toe en de input die de kerkenraad van de Regenboogkerk gegeven heeft aan de Algemene Kerkenraad (AK). Er zal zeker ook ruimte zijn om uw vragen te stellen.
Mocht u niet kunnen op 8 januari of 5 februari en heeft u vragen dan kunt u ook terecht bij één van de kerkenraadsleden.

Vragen
Er zijn veel vragen in onze gemeente over de toekomst, onder andere de vraag wat het moderamen en de kerkenraad vindt van de drie opties die voorliggen. Ook de vraag ‘gaat de Regenboogkerk dicht?’ wordt regelmatig gesteld. Veel kerkgangers, die al eerder een kerksluiting meegemaakt hebben, zijn daar erg bezorgd over. Ook horen we het geluid dat de AK zou gaan besluiten zonder goed naar de zes betrokken gemeenten geluisterd te hebben.
We zullen op 8 januari en 5 februari 2023 zo goed mogelijk uw vragen beantwoorden. Waarschijnlijk zullen we niet op alle vragen al een antwoord hebben. Wel zijn we ervan overtuigd dat de AK er alles aan doet om een zorgvuldig proces te doorlopen.

Wat is er al gepasseerd de afgelopen weken:

15 november 2022 kerkenraadsvergadering Regenboogkerk over de voorstellen PgH2025
Op 15 november is de kerkenraad bij elkaar geweest in aanwezigheid van Jan de Leede, voorzitter van de AK en Benne Holwerda, lid van de beleidswerkgroep PgH2025. Het eerste deel van de avond bestond uit een toelichting van Jan en Benne op de drie opties. Er werden veel vragen gesteld door onze kerkenraadsleden om zo een helder beeld te krijgen van deze opties.
Het doel van de avond was om aanbevelingen te doen om de 3 opties te verbeteren. In kleine groepjes hebben we aanbevelingen, opmerkingen en vragen op papier gezet en later hebben we deze in de grote groep met elkaar besproken.
Onze aanbevelingen, opmerkingen en vragen hebben we op 26 november naar het Breed Moderamen (BM) van de AK gestuurd voor de AK-vergadering van 28 november.

Samenvatting van onze aanbevelingen, opmerkingen en vragen
Voorstel 1
Dit voorstel vond onze kerkenraad het meest aansprekende maar dan wel aangevuld met onderstaande verbeter-/aandachtspunten
Voordelen
1. Allemaal starten we opnieuw. Dat geeft voor elke (wijk)gemeente gelijke kansen en pijn.
2. Lichtere organisatie structuur.
Verbeter-/ aandachtspunten
1. De drie stromingen zijn herkenbaar maar zijn wel ‘container’ begrippen die vragen om nadere uitwerking. Het zou goed zijn om, voordat de bijeenkomsten voor de PgH gemeenteleden gehouden worden, deze drie stromingen verder uit te werken.
2. Aanbeveling is om door een externe deskundige te laten onderzoeken welk kerkgebouw het beste past bij een stroming, viering. Hierbij ook onderzoeken wat er nodig is om een gebouw passend te maken.
3. We willen aandacht vragen voor het in stand houden van de huidige bovenwijkse samenwerkings- verbanden, zoals het kinder- en tienerwerk. Het kinder- en tienerwerk moet letterlijk en figuurlijk een goede plek krijgen in het uiteindelijke voorstel.
4. Aandacht wordt gevraagd voor het goed inrichten van het pastoraat en diaconaat.
5. Veel mensen hechten aan de huidige gemeente en het gebouw. De overgang zal voor een aantal van hen groot zijn. Ook zal de afstand tot het kerkgebouw mee gaan spelen. Hier moet zorg en aandacht voor zijn in het implementatieplan. Voorkomen dat leden (dus ook vrijwilligers en ambtsdragers) ‘weg gaan lopen’.
6. Bij het implementatieplan is het belangrijk om aandacht te hebben voor het juiste proces m.b.t. de verdeling van de medewerkers in vaste dienst.
7. We willen aandacht vragen in het voorstel voor vernieuwing, bovenwijkse communicatie en verbinding.

Voorstel 2
Voordelen
1. Lichtere structuur.
2. Een deel van de wijkgemeente blijft in zijn ‘eigen’ gebouw, minder ‘pijn’ voor deze gemeenten.
Verbeter-/aandachtspunten
1. Onduidelijkheid over de gebouwen.
2. We vinden dat dit voorstel te traag is voor de situatie waar we in zitten qua teruglopend ledenaantal, vrijwilligers en een toenemend financieel te kort. Dit o.i. te lage tempo is ook nadelig voor het kinder- en tienerwerk. We vinden dit voostel een eerste stap en denken dat er na deze stap nog meer stappen zullen moeten volgen om het doel te halen.
3. De pijn is ongelijk verdeeld, dit geeft een ongelijke start.
4. Zie punt 1,2,3,4,5,6,7 van de verbeter-/aandachtspunten van voorstel 1.

Voorstel 3
Voordelen
1. Behoud van identiteit.
2. Vertrouwd, minder weerstand, eigen regie.
3. Duidelijke financiële keuze.
4. Overzichtelijk pastoraat en diaconaat.
Verbeter-/aandachtspunten
1. Voorstel gaat in tegen huidige vorm van samenwerken.
2. Bovenwijkse communicatie en verbinding moet behouden blijven maar deze wordt financieel ingewikkelder, gezien de eigen budgetten.
3. Dit voorstel gaat uit van ieder voor zich i.p.v. solidariteit. Hier kunnen wij ons niet in vinden.

Vragen bij de voorstellen
1. Kinder- en tienerwerk is al bovenwijks, blijft dit verdeeld over de verschillende kerken?
2. Zou er bij elk voorstel ook een financiele onderbouwing kunnen komen?
3. Er wordt gesproken over één kerkenraad met ‘deelraden’ of een variant daarop met alsnog wijkkerkenraden (1B). Is er ook gesproken over (a) de kerkordelijke optie van een (kleine)
kerkenraad met autonome werkgroepen? Dan maak je een wat scherper onderscheid tussen de bestuurlijke verantwoordelijkheid en het inhoudelijke werk. (b) Variant 1C zou kunnen zijn: één kerkenraad met een huisgemeente daaronder (Charismatisch) en een gemeente van bijzondere aard daarnaast (Reformatorisch-confessioneel) – of varianten daarop. NB: het gaat puur over de (kerkordelijke) structuur(!), die o.i. vooral licht moet zijn met het oog op de toekomst. Dan krijg je redelijke autonomie, daarbij contacten goed houden, voor elkaar blijven instaan middels vastgelegde afspraken.
4. Is er nagedacht over samenwerkingsvormen met andere (PgH) gemeenten buiten Hilversum?
5. Is er voldoende ruimte in de voorstellen voor vernieuwing zoals bijv. een middagkerk?

AK-vergadering op 28 november 2022
Op de website van de PgH stond eind november het volgende te lezen over de uitkomst van de vergadering van de AK:

PgH 2024
De plannen om te komen tot een vernieuwde structuur van de Protestantse gemeente Hilversum gaan niet in 2025 in werking maar al een jaar eerder. Dit besloot de Algemene kerkenraad afgelopen maandag 28 november. Reden van de versnelling is in belangrijke mate het tekort dat de begroting 2023 van de PgH laat zien. De kerkrentmeesters voorzien een tekort van 570.000 euro. Dit kan door het vermogen worden opgevangen. Echter, het tekort is dermate structureel dat het financieel onverantwoord is herstructurering langer uit te stellen.

Perspectief voor de toekomst
Eerder presenteerde de Algemene kerkenraad drie voorstellen van de Beleidsgroep PgH2025 om te komen tot een nieuwe inrichting van de PgH per 2025. Het gaat daarbij om gebouwen, predikantsplaatsen, kerkelijk werkers als ook de bestuurlijke structuur in al dan niet één kerkenraad met deelraden. Het is de bedoeling dat in juni 2023 de Algemene kerkenraad hierover besluiten neemt. Klik hier voor de voorstellen getiteld ‘Perspectief voor de toekomst’.

Structureel tekort
Als gevolg van de stijgende energieprijzen en de inflatie loopt het tekort op de begroting van de PgH fors op. Daarnaast nemen de inkomsten van de PgH als gevolg van dalend ledental af. Ook de beleggingen van de PgH zijn de afgelopen maanden fors in waarde gedaald. In 2021 bedroeg het operationele tekort een kleine 218.000 euro. Naar verwachting is het tekort in 2023 ruim 2,5 keer zo groot. Reden voor de Algemene kerkenraad om al in 2024 structuurwijzigingen door te willen voeren. Dat zal naar verwachting consequenties hebben voor het aantal kerkgebouwen en arbeidsplaatsen. De begroting voor 2023 wordt binnenkort op de website van de PgH gepubliceerd.

Moderamen Regenboogkerk vergadering 15 december 2022
In het moderamen hebben we de uitkomst van de AK-vergadering dd. 28 november besproken.
We vinden het erg zorgelijk dat het te kort van de begroting veel groter is dan verwacht en dat het tekort elk jaar groter zal worden.
Daarnaast hebben we de vacatures in onze kerkenraad (inclusief die aan het einde van het seizoen ontstaan) in kaart gebracht. Om de kerkenraad met de huidige bezetting in stand te houden zouden we drie nieuwe ouderlingen en twee diakenen nodig hebben. Daarnaast hebben we ook andere vacante plekken o.a. bij de pastoraal medewerkers, in de commissie eredienst (2), bij de autorijdienst en koffieschenkers. Ondanks dat we veel gemeenteleden telefonisch en via een bezoek benaderen met de vraag of ze één van deze taken willen vervullen (of een deel van de taak) kunnen we eigenlijk bijna geen vervanging vinden.
We zijn zeker niet blij met de verschuiving van 2025 naar 2024 als ingangsdatum van de veranderingen binnen PgH, maar we staan achter het besluit om de ingangsdatum te vervroegen.
Het is een moeilijk traject maar we willen vol goede moed ons ervoor inzetten om een vitale protestantse gemeente in Hilversum te behouden. We zullen u nauw betrekken en steeds uw input meenemen.

Planning
JANUARI-MAART 2023
• De beleidswerkgroep verwerkt de input van de wijken in een verbeterde versie van de drie voorstellen en legt deze aan het BM voor.
• De AK deelt de verbeterde voorstellen met de wijken.
• Wijkkerkenraden organiseren het gesprek over de voorstellen.
Het is de bedoeling het gesprek aan te gaan met een representatieve vertegenwoordiging van de wijkgemeente. Leden van de beleidsgroep zijn beschikbaar om deel te nemen aan deze gesprekken.
• De AK organiseert het gesprek met alle wijken bij elkaar.
MEI 2023
• AK spreekt op 24 april 2023 een voorkeur uit voor één van de voorstellen.
• De wijkkerkenraden organiseren gesprekken met kritische leden om nog verbeteringen aan te brengen in het gekozen voorstel. AK-leden zijn beschikbaar voor één op één gesprekken met (bezwaarde) gemeenteleden.
JUNI 2023
• De AK besluit over het definitieve voorstel.
VANAF JUNI 2023
• Vanaf juni vindt de uitwerking plaats van het definitieve voorstel.
• Het besluit is in 2024 ingevoerd.

Gea Rozenberg,
voorzitter kerkenraad Regenboogkerk